Wednesday, September 29, 2010

Dulu

dulu-dulu, masa aku tak kenal macam mana hidup bersuami, berkeluarga, aku selalu pelik. kenapa orang tu macam ni? kenapa suami dia macam ni? kenapa anak dia macam tu? kenapa dan kenapa?

kadang2 aku kondem diorang kenapala buat macam tu. dah lupa ke? takkan tak ingat macam mana? macam2la pertanyaan yang ada dalam pale hotak aku ni. tapi, bila dah kena batang hidung aku, baru aku faham. barula aku ooohhhh...macam ni rupanya...

alahai, macam tula. bila dah rasa asam garam rumahtangga, ombak melambung2, kapal macam nak pecah, tapi tiba2, ombak hilang, laut terus takda ombak melambung2. terus cuaca cerah yang memang seronok untuk memancing dan kalau dapat ikan jenahak yang sedap bila kepalanya di buat sup ikan. ikan kerapu pun sodap gak.

dulu-dulu, masa aku tak kenal macam mana hidup bersuami, tak kawin lagi, berkeluarga, aku selalu pelik. kenapa orang tu macam ni? kenapa suami dia macam ni? kenapa anak dia macam tu? kenapa dan kenapa?

duit senang-senang nak bagi sapa. kau takda kredit? meh aku topapkan. kau nak makan McD? nak Pizza Hut? nak makan nasi beriani Insaf? meh aku belanja. minyak kereta kau habis? meh aku tolong isikan. pendek kata murah hati. tak cukup duit? cari pusat tusyen pergi ajar tusyen. dapat tambah duit. nak berjalan? pergi mana suka. tak da orang nak melarang. takda risau2 nak bayar duit jaga anak, beli baju anak, beli barang rumah, barang runcit, duit emergency. yelah, apa susah nak pikir, sorang2 je. asal lepas diri sendiri, boleh tolong mana patut dah.

 bila pergi kerja, kepala ingat rumah, ingat anak, ingat nak masak apa, nak basuh kain bila, nak sidai bila. semua kena pikir. bila kat rumah dok pikir, besok kerja. dapat pulak kerja 7hari seminggu macam minggu ni. hai, bila nak setel kerja2 surirumah aku tu?

bila waktu down2 macam ni, aku selalu pikir, mana letaknya aku ni, jadi anak atau jadi isteri? jadi isteri atau jadi mak? jadi mak atau jadi bibik? jadi bibik atau jadi cikgu? mana satu? boleh kau pilihkan untuk aku? nasib baik ada permata-permata hati buat penghibur aku. walau down, mesti kuat, mesti tabah. nak berjaya dunia akhirat mesti rasa semua. kat situla ujian yang Tuhan bagi untuk matangkan aku, jadikan aku lebih baik dan semoga menjadi hambaNya yang diredhai.

Kalau abah ada mesti abah paham.

No comments:

Post a Comment